wtorek, 11 grudnia 2012

świąteczne pierniczki - krok po kroku



 Myślałam, że pierniki to wyższa szkoła jazdy. Nie jestem kulinarnym specem, ale mam swoje patenty. Tym razem mam świeży patent na świąteczne pierniczki. Mogą być słodkim podarunkiem lub piękną i smaczną ozdobą na choinkę.



Do zrobienia świątecznych pierniczków choinkowych potrzebujesz:
- 250 g drobnego cukru
- 250 g płynnego miodu
- 300 g masła
- 750 g mąki
- 1 łyżeczka sody oczyszczonej
- 1 opakowanie przyprawy do piernika



W misce mieszamy składniki suche (z wyjątkiem cukru) - czyli mąka, sodka i  przyprawa.
W makutrze ucieramy masło z cukrem na puszystą masę. Można użyć miksera, ale trzeba uważać żeby nie spalić silnika, bo twarde masło może być ciężkie do miksowania. Pod koniec ucierania dodajemy płynny miód.

Na koniec masę maślano-cukrowo-miodową dodajemy do wymieszanych wcześniej składników sypkich. Wszystko zagniatamy na gładką masę i wstawiamy do lodówki na 1h.

Po godzinie chłodzenia nadal trzymamy ciasto w lodówce tylko wyciągamy po niewielkiej kuli i rozwałkujemy na grubość ok 3 mm. Przed rozwałkowywaniem musimy podsypać trochę mąki, a także posypać trochę wałek, aby ciasto się nie przylepiało. Po rozwałkowaniu na cienki placek warto mieć pod ręką szeroki nóż, którym odcinamy rozwałkowane ciasto od blatu, czy deski - czasami może się przyklejać.

Wycinamy różne kształty.

Ewentualnie dekorujemy - ja użyłam literek, które zakupiłam ostatnio w sklepie Tchibo.
Zarówno wałek, wycinaki i literki są bardzo praktyczne także w glinie :)

Pieczemy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia w temp. 180 stopni Celsjusza przez 4 minutki.
Kładziemy nowy papier do każdej porcji.

I ... gotowe!
Po wyjęciu z piekarnika warto przełożyć na siatkę, cz kratkę, aby spód nie zaparował
(wraz z papierem).
Po wystudzeniu przełożyć do pojemników, albo pogrupować po 5 i przewiązać kokardką na "słodki upominek".  Te z dziurką można przygotować na pierniczkowe ozdoby choinkowe i jeśli jest jeszcze trochę czasu do świąt, to zamknąć w pudełku, aby skruszały.




3 komentarze: